Wielu przedsiębiorców z pewnością zadało sobie tego typu pytanie – decydować się na pełną księgowość czy księgowość uproszczoną? Jakie rozwiązanie będzie lepsze?

Księgowość uproszczona – dla kogo?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, w tym wypadku bardzo dużo zależy od specyfiki branży oraz wielkości firmy, jaką prowadzimy. Na księgowość uproszczoną najczęściej decydują się małe i średnie firmy, które wykonują niewiele operacji finansowych. Taka forma opodatkowania w tym wypadku sprawdza się bez zarzutów. Księgowość uproszczona jest tańsza od pełnej księgowości, przy czym przedsiębiorcy decydujący się na takie rozwiązanie muszą orientować się w przepisach prawno-podatkowych.

Księgowość uproszczona może być prowadzona w formie:
– karty podatkowej,
– ewidencji przychodów,
– podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Księgowość pełna

Pełna księgowość to bardziej skomplikowany i zaawansowany sposób prowadzenia finansów przedsiębiorstwa. W tym wypadku trudno byłoby poradzić sobie samodzielnie, dlatego potrzebne jest wparcie księgowej albo biura rachunkowego, które bardzo dobrze orientują się w tego typu działaniach. Pełna księgowość sprawdzi się w przypadku dużych przedsiębiorstw, dzięki temu firma nie musi martwić się o finanse, aczkolwiek może w spokoju rozwijać biznes. Oczywiście w tym wypadku koszty są większe i trzeba się z tym liczyć.

Jakie rozwiązanie będzie najlepsze?

Podsumowując księgowość uproszczona będzie dobrym rozwiązaniem dla małych firm, którym wyliczenie kosztów oraz dochodów nie sprawia większych problemów. Jeżeli natomiast przedsiębiorstwo prowadzi bardziej skomplikowane transakcje, pełna księgowość będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem.

Pamiętajmy, że w jednym i w drugim przypadku kluczowe jest to, aby znaleźć odpowiednich specjalistów, którzy będą nas wspierać w finansowym aspekcie firmy. Najlepiej wcześniej szukać opinii poprzednich klientów, przejrzeć w jaki sposób działa dana firma, jakie ma zasady i czy ich oferta nie jest zbyt wygórowana w porównaniu z innymi. Finanse to bardzo ważna kwestia w każdej firmie i to bez względu na to, czy jest to duże, średnie czy małe przedsiębiorstwo. Jako przedsiębiorcy powinniśmy mieć to na uwadze, warto też znać choć podstawowe przepisy prawa, aby móc zrozumieć wszystkie mechanizmy dotyczące księgowości, finansów, funkcjonowania biznesu.

Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z GLC

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here