Wiele osób zajmujących się prowadzeniem firmy nie ma ku temu odpowiednich predyspozycji. Często są bowiem doskonałymi specjalistami, którzy zdecydowali się na otworzenie własnej działalności. Bycie specjalistą we własnej dziedzinie nie idzie w parze z wiedzą dotyczącą sprawnego stosowania narzędzi marketingowych. Nie mają także wiedzy na temat skutecznego planowania marketingowego. Czym ono jest i dlaczego jest tak istotne?

Czym jest planowanie marketingowe?

Planowaniem marketingowym nazywamy proces, który polega na dokładnym przeanalizowaniu sytuacji bieżącej, analizie ryzyka i wytyczeniu określonych, podstawowych celów przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji związanej z marketingiem.

Cały proces należy rozpocząć od analizy sytuacyjnej. Kolejnym krokiem powinno być wyznaczenie jasno określonych celów i ustalenie priorytetów (m.in. określenie na które produkty i usługi będzie kładziony największy zasięg). Ostatnim już krokiem jest opracowanie najbardziej korzystnego planu realizacji celów. 

Dlaczego planowanie marketingowe jest tak ważne?

Planowanie marketingowe powinno być pierwszym krokiem. Przeanalizowanie bilansu kosztów i potencjalnych zysków oraz ryzyka, analiza działań prowadzonych wcześniej i działań konkurencji oraz określenie podstawowego celu kampanii marketingowej pozwala na uniknięcie błędnych działań i oszacowanie, czy wybrane przez przedsiębiorstwo metody dotarcia są właściwym rozwiązaniem.

Podczas planowania marketingowego niezwykle istotnym krokiem jest przeanalizowanie zachowań konsumentów, którzy do tej pory mieli okazję korzystać z usług czy produktów firmy. Jest to możliwe, gdy posiada się wdrożony system CRM – jest to bowiem równoznaczne z posiadaniem pełnych danych o klientach, niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia procesu planowania. Analiza działań konkurencji powinna zaś opierać się na dogłębnym researchu.

Planowanie marketingowe, w przypadku niedoświadczonych przedsiębiorców, może być bardzo trudne. W takiej sytuacji warto zastanowić się, czy korzystniejszym rozwiązaniem nie będzie zatrudnienie zewnętrznej firmy, która mogłaby przeprowadzić cały proces planowania. Jeżeli jednak przedsiębiorcy zależy na tym, żeby cały proces odbywał się wewnętrznie – powinien zaczerpnąć możliwie najwięcej wiedzy i skupić się na danych liczbowych.  

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here